به گزارش تریتا نیوز، دکتر مجتبی انصاری‌ شهیدی در ارتباط با ویژگی‌های اختلال بدریخت‌انگاری بدن یا خودزشت پنداری اظهار کرد: این افراد افکار وسواسی در مورد ظاهر خود دارند و دائم فکر می‌کنند بدن یا ظاهرآنها نقص شدیدی دارد لذا به دنبال را‌ه‌هایی برای پنهان کردن آن هستند.

وی افزود: شکل‌های بدریخت‌انگاری یا خود زشت‌پنداری به صورت مبالغه آمیز  دراین افراد وجود دارد چراکه آنها حتی اگر دارای یک نقص کوچک باشند آن را بیش از حد بزرگ می‌کنند. همچنین متخصصین این بیماری را در زمره اختلالات وسواسی قرار می‌دهند.

انصاری‌ شهیدی با اشاره به اینکه افراد دارای خود زشت‌پنداری، افکار مزاحمی در طول روز درخصوص بدن خود دارند، گفت: افراد داری اختلال خود‌بدریخت انگاری شامل۲ دسته هستند برخی از آنها ساعت‌ها در آینه خود را مورد بررسی قرار می‌دهند و گروه دیگر از این افرد گمان می‌کنند بسیار زشت هستند و اصلا دوست ندارند خود را در آینه مشاهده کنند وتصاویر خود را از دیگران پنهان می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: افراد خود‌زشت‌پندار تشنه تعریف و تمجید از سوی دیگران هستند. از دیگر خصوصیت این افراد کنارگیری، تمایل نداشتن به صحبت کردن و اعتماد به نفس پایین است همچنین برخی از آنها به قدری رژیم‌های سخت گرفته و ورزش می‌کنند که اندام‌های آنها به بیش از حد دارای ماهیچه و عضلانی می‌شوند،  شاید بتوان این موارد را در پسران جوانی که مایل به سیکس‌بک شدن هستند بیشتر مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه اختلال بدریخت‌انگاری بدن در بین زنان و مردان برابر بوده و این افراد در شدیدترین حالت دوست دارند جراحی‌های پلاستیک روی اندام‌ها یا صورت خود انجام دهند، گفت: گاهی اختلال خودزشت پنداری به اندازه‌ای شدت می‌یابد که این افراد حتی خودشان دست به جراحی می‌زنند. همچنین بیش از ۹۵ درصد از جراحی‌های زیبایی به دلیل وجود اختلال‌های روانشناختی است بنابراین ضرورت دارد پیش از آن که عمل زیبایی برای افراد متقاضی انجام شود توسط یک روانشناس یا روانپزشک مورد بررسی قرار گیرند .

انصاری شهیدی خاطرنشان کرد: ۲.۴ درصد افراد در جامعه گرفتار اختلال بدریخت‌انگاری بدن هستند همچنین پایه این مشکل از دوران کودکی به وجود ‌می‌آید چراکه خانواده، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های ماهواره‌ای نقش اساسی در به وجود آمدن آن دارند وتبلیغات ماهواره‌ای تبلیغ هیکل زیبا سبب شده تا گاهی افراد مبتلا به کمال‌گرایی کاذب یا تمامیت خواهی شوند.

این روانشناس سلامت در پایان گفت: درمان این افراد کار آسانی نیست چراکه پایه و اساس آن مربوط به فرهنگ و جامعه‌ای است که گاهی به ظاهر بیش از باطن اهمیت می‌دهند لذا این مسئله سبب شده تا مولد بودن و ارزش‌های والای انسانی از یاد برود بنابراین ضرورت دارد که در کنار فرهنگ سازی غنی، روانشناسان بالینی، سلامت و روانپزشکان به فرهنگ مردم و علاقه آنها به ارزش‌های انسانی بیشتر توجه کنند.