هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری طبق سال‌های گذشته، با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است. سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند باید دید کدام فیلم نماینده ایران در اسکار خواهد بود؟

امیراسفندیاری درباره هیات انتخاب و معرفی فیلم برای «اسکار» گفت: «معمولا هیات انتخاب فیلم، خانه سینما و بنیاد فارابی یک همکاری هماهنگ با هم دارند و فیلم مورد نظر را انتخاب می‌کنند. افراد زیادی در سال‌های اخیر در هیات‌های انتخاب بوده‌اند که حضور همه آنها تاثیرگذار بود و کمک‌های خوبی به سینما داشته‌اند. مجموعا افرادی در سال‌های گذشته و به خصوص امسال در هیات انتخاب حضور داشته‌اند که کارنامه قابل دفاعی دارند و توانسته‌اند و می‌توانند تصمیمات مهمی بگیرند.»

او ادامه داد: «اگر شما به افرادی که در این سال‌ها در هیات انتخاب حضور داشته‌اند نگاه کنید متوجه می‌شوید تمام فیلم‌ها با استقلال و عدالت انتخاب شده است. اوج این رفتار را در سال‌های گذشته به خوبی دیدیم. اما متاسفانه فیلمی که انتخاب شد توسط ارگان‌های دیگر تحریم شد! به هر حال این هیات کار خودش را دقیق و بدون هیچ واهمه‌ای انجام می‌دهد.»

اسفندیاری درباره فیلم‌هایی که امسال دیده شده گفت: «امسال توانستیم که تعداد ۱۰۳ فیلم را مرور کنیم. این ۱۰۳ فیلم، فیلم‌هایی بودند که قانون شامل حال آنها شده بود. یعنی فیلم‌هایی که از سال گذشته تا امسال اکران شده‌اند. البته برخی از فیلم‌های هنرو تجربه نیز جزو این فهرست بودند. اما فقط فیلم‌هایی که یک هفته اکران مستمر داشتند و بلیت‌فروشی کردند و تبلیغ هم برای فیلم مورد نظر انجام شده، دارای شرایط لازم هستند.»

اسفندیاری درباره فیلم‌هایی که انتخاب شده‌اند و جایگاه بین‌المللی دارند، گفت: «طبیعتا انتخاب یک فهرست کوتاه از این ۱۰۳ فیلم سخت بوده است. بحث‌های مختلفی در هیات انتخاب مطرح شد. اما نهایتا به این ۱۰ فیلم که اعلام کردیم رسیدیم. تاکید می‌کنم با توجه به جوانب ما این انتخاب‌ها را انجام دادیم. کیفیت فیلم، مهمترین موضوع اینکه آیا این فیلم‌ها موضوعی بین‌المللی را به خوبی بیان می‌کنند؟ موضوع دیگر اینکه باید دید، وضعیت و حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی چطور است. همه این‌ها باعث می‌شود ما یک فیلم را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی کنیم.»

سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار درباره توقعی که بعد از اسکار سال قبل سینمای دنیا از سینمای ایران دارد گفت: «فکر می‌کنم اصولا توقع از کشور ما بسیار زیاد است. هرچند من بر این باورم توقع ما از خودمان بیشتر از توقعی است که دیگران از ما دارند و البته این موضوع بد نیست، اما گاهی باعث می‌شود ما ارزش‌های بسیار مهم و موفقیت‌های سینمایی کشور را کم رنگ کنیم و گاهی آنها را به خوبی درک نکنیم. سینمای ایران اکنون سه دهه است که مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار دارد. کشورهایی هستند که به حضور سینمای ایران در جامعه بین‌المللی غبطه می‌خورند. به هر حال سینمای ما در دنیا مطرح است. حدودا بیست و سه سال است که فیلم به اسکار معرفی می‌کنیم. موفقیت‌های ما با کشورهایی که سالهای سال است در اسکار حضور دارند قابل قیاس نیست. برای مثال سینمای هند یک سینمای صنعتی است که سالی هزار اثر تولید می‌کند و قطعا مطرح هستند، اما عملکرد چیز دیگری بوده است. دلیلی ندارد که هر دفعه که فیلم معرفی می‌کنیم برنده هم باشیم. اما اعتقاد دارم که ما باید هر سال فیلم معرفی کنیم.»

اسفندیاری گفت: «ما سعی می‌کنیم فیلمی را معرفی کنیم که از هر نظر بهترین چهره را از ایران نشان دهد.البته تمام این بحث‌ها درباره انتخاب فیلم در هیات انتخاب صورت گرفته است. این هیات انتخاب است که باید قانع شود که چه فیلمی می‌تواند بهترین نماینده ایران در اسکار باشد. اگر این دوستان فیلمی را انتخاب می کنند قطعا مورد تایید خانواده سینمای ایران خواهد بود. وقتی به استقلال این هیات اشاره کردم درباره تمام مسائل پاسخ دادم؛ در کشورهای دیگر انتخاب فیلم برای اسکار از کانال‌هایی غیرسینمایی انجام می‌گیرد. وقتی که ما روند مناسبی را برای معرفی فیلم انتخاب کرده‌ایم باید به آن احترام بگذاریم. فهرست ۱۰ فیلمی که انتخاب شده است فیلم‌هایی بوده اند که از هر نظر مورد تایید هیات انتخاب بوده‌اند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که ۹۳ فیلم بیرون مانده اند و شاید دوستانی که فیلم آنها حضور ندارد از این موضوع ناراحت باشند.»