وی افزود: در هنگامی که کمردرد به صورت شدید نبوده، بدون خونریزی گوارشی باشد و فرد کاهش وزن شدید نداشته باشد، دارای سابقه دیابت، سکته مغزی و قلبی نباشد و کمر درد او کمتر از ۳ روز باشد نیازی به مراجعه به پزشک نیست و با استراحت، گرم گردن و عدم بلند کردن جسم سنگین کمر درد وی کاهش می‌یابد.

 

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه شایع‌ترین علت به وجود آمدن کمردرد به دلیل فعالیت شدید به دنبال پر بودن شکم پس از ناهار یا شام است، عنوان کرد: برای پیشگیری از این مسئله توصیه می‌شود بعد از خوردن غذا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه افراد استراحت کنند.

 

عباسیان خاطرنشان کرد: فعالیت روانی شدید همچون بحث و مجادله کردن، حمام رفتن و فعالیت جنسی بعد از غذا خوردن سبب بروز کمردرد می‌شود که خودداری کردن از این اعمال سبب پیشگیری از کمردرد می‌شود.

 

وی در خصوص غذاهایی که سبب تشدید کمردرد می‌شود، گفت: به طور کلی غذاهایی که حالت خام و خمیری دارند همچون ماکارونی، پاستا، لازانیا، آش رشته‌دار، سیب زمینی، سوپ خامه‌دار و خوردن خمیر داخل نان نیز به افرادی که دارای کمردرد هستند توصیه نمی‌شود چراکه سبب تشدید کمردرد در این افراد می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: توصیه ما به افرادی که دارای کمردرد هستند این بوده که شیر را به صورت سرد ننوشند و آن را داغ کرده و همراه با کمی عسل و زنجبیل میل کنند همچنین پنیر را همراه با  آویشن و زنیان، ماست را با نعنا و آویشن مصرف کنند و با فاصله دو ساعت قبل یا پس از غذا از سالاد، آب، دوغ و ترشی استفاده کنند  و از خوردن غذاهای مانده که سبب بروز کمر درد می‌شود، نیز خودداری کنند.

 

عباسیان یادآور شد: در افراد مبتلا به کمردرد به هیچ عنوان ماساژ توصیه نمی‌شود چراکه در مدت زمان کوتاه سبب بهبود همان نقطه شده ولی پس از آن در صورت وجود مواد زائد می‌تواند در سایر نقاط بدن پخش شده و سبب بروز بیماری‌های دیگر شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین مصرف گوشت شتر مرغ و شتر جوان، نارگیل، فندق، پسته، کرفس و گیشنیز نیز در بهبود کمردردهای خفیف موثر بوده و آنچه که بسیار حائز اهمیت است این بوده که افراد در مصرف مواد غذایی خود باید دقت لازم را داشته باشند تا دچار یبوست و مشکلات همراه آن نشوند.