“جین آیریس مرداک” در ۱۹۱۹ در دوبلین ایرلند به دنیا آمد. ادبیات کلاسیک و تاریخ و فلسفه باستان را در آکسفورد خواند. رمانهاى مرداک، شخصیت ها را در روایت ها و درجات متفاوت خیر و خوبى اخلاقى و در بستر معاصر به تصویر مى کشند. مرداک یک واقع گرا یا رئالیست اخلاقى و اخلاق گرا است. اولین اثری که مرداک به چاپ رساند تحلیلی بود از آثار سارتر که با عنوان “سارتر: عقلگرای رمانتیک” در سال ۱۹۵۳ منتشر شد.

از دیگر آثار او می توان به “شوالیه سبز” “نمایشنامه نوکرها و برف” “شاهزاده سیاه” “دنیای کودک” “هنری و کاتو” “سال پرندگان” ؛”رونالد استون”  “شاگرد فیلسوف” “پیامی به سیاره” و… اشاره نمود.

مستند “مردان اندیشه” با حضور فلاسفه بزرگ معاصر به معنای دقیق فلسفه و اینکه چرا انسان به فلسفه علاقمند است، تفاوت فلسفه و ادبیات و نظریات مطرح شده در این خصوص می‌پردازد.

در این مجموعه مستند برایان مگی فیلسوف انگلیسی با فیلسوف های معاصر درباره موضوعاتی چون فلسفه چیست؟ تاریخ اندیشه‌ها،تبادل اندیشه‌ها، اندیشه معاصرقدرت، دنیای اندیشه‌ها و تاملات فلسفه به گفتگو می پردازد.

«برایان مگی» فیلسوف پیر انگلیسی که عاشق موسیقی و تئاتر است و با اینکه فیلم هم زیاد ساخته است، اما با سینما میانه‌ای ندارد. او را در ایران با کتاب «مردان اندیشه» می‌شناسند.

مستند «مردان اندیشه» یکشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می شود.