به گزارش تریتا نیوز، دکتر محمد‌هادی قیومی درباره شایع‌ترین مشکلات اورولوژی در زنان و مردان اظهار کرد: مشکلات حالب و مثانه ، سنگ کلیه، تومور در کلیه و مثانه بین زنان و مردان به طور یکسان دیده می‌شود و همه از شایع‌ترین مشکلات اورولوژی به شمار می‌رود.

وی افزود: بیشترین علت بروز مشکلات اورولوژی کاهش مصرف آب، افزایش گوشت قرمز و استعمال دخانیات است و به عبارتی شاید بتوان گفت این روزها با افزایش مصرف دخانیات در بین زنان نیز مشکلات اورولوژی آنها افزایش یافته است.

متخصص اورولوژی ادامه داد: اختلالات دفع‌ادرار در زنان به دلیل حاملگی، تاثیر رحم روی مثانه، شل شدن عضلات، افزایش سایز رحم در دوران بارداری، فشار جنین و در نهایت به دلیل نزدیکی ارگان‌های داخل رحم به مثانه به وجود می‌آید.

وی عنوان کرد: زنان به دلیل اینکه پس از زایمان ورزش‌های مناسب انجام نمی‌دهند عضلات آنها به ویژه در ناحیه لگن از استحکام لازم برخوردار نیست و پس از ۴۵ سالگی در زمان یائسگی به دلیل کاهش هورمون‌های زنانه تحلیل و شلی عضلات در آنها مشاهده شود.

قیومی با بیان اینکه بی‌اختیاری ادرار در زنان ۲ عامل اصلی دارد، گفت: عامل اول استرسی است که در زمان عطسه، سرفه، زورزدن و خندیدن به وجود می‌آید و از چند قطره تا ادرار کامل نمایان می‌شود و عامل دوم اورژانسی نام دارد که این افراد می‌توانند ادرار خود را نگهدارند اما پس از مقداری فشار به مثانه فرد حتی اگر نزدیک سرویس بهداشتی باشد کنترل ادرار خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: مشکل استرسی ادرار تنها با روش‌های جراحی شامل بالاکشیدن مثانه و مجاری ادراد بهبود می‌یابد اما فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار اورژانسی با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو مناسب درمان می‌شود.

این متخصص ارولوژی بیان کرد: عفونت‌های ادراری نیز در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود که علت آن هم کوتاهی مجاری ادرار آنها نسبت به مردان است که سببب شده تا میکروب‌ها از طریق پوست به مثانه وارد شوند.

قیومی با اشاره به نشانه‌های عفونت ادار گفت: افرادی که داری عفونت‌ادراری هستند، نشانه‌هایی همچون سوزش و تکرر ادرار، درد در ناحیه زیر شکم و خونریزی در پایان ادرار را دارند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه تمامی‌ افراد ضرورت دارد ۸ لیوان آب در طول شبانه‌روز بنوشند و ۳ الی ۴ بار لازم است برای دفع ادرار اقدام کنند چراکه نگهداشتن یا احتباس ادرار مشکلاتی همچون اختلالات عصبی مثانه می‌شود و گشاد شدن مثانه و سیکل معیوب شل شدگی مثانه را به همراه خواهد داشت.