در بین مجموعه های نوروزی سیما، سریال تلویزیونی «پایتخت ۵» امسال با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و توانست در نظرسنجی ها اولین رتبه مجموعه های سیما را کسب کند. به همین منظور صبح امروز ۲۹ فروردین ماه نشست صمیمانه عوامل سریال پایتخت با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما، احسان محمدحسنی مدیر سازمان هنری رسانه ای اوج، علیرضا برازش مدیر شبکه یک سیما و شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی این شبکه در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

احسان محمدحسنی ضمن خیر مقدم به همه حضار داخل در سالن و خدا قوت به عوامل سازنده سریال پایتخت گفت: تشکر می کنم از همه مردم ایران که این سریال را در آغوش گرفتند و اگر و حمایت های مردم نبود این سریال تا این حد عمیق نمی توانست باشد. تشکر بعدی از آقای سیروس مقدم است که سردیها و گرمی های زندگی را چشیده و با صبر و متانت لبخند را به کام مردم نشانده است.

وی افزود: البته خسته نباشید دیگری را باید به خانم غفوری گفت که مادرانه این کار سخت را در گرما و سرما امکاناتی را فراهم کرد و سنگ صبور گروه سازنده، سازمان اوج و صداوسیما بود. همچنین یک دستمریزاد به آقای محسن تنابنده می گویم که دلسوزانه پای کار ایستاده است و هرچه زمان می گذرد ارزش و توانمندی اش بیشتر  می شود.

مدیر سازمان هنری رسانه ای اوج ادامه داد: تیم پایتخت نشان دادند که در این سرزمین می شود ماند و کارهای فاخر ساخت و به این هنر ایرانی بالید. تشکر سوم را باید از سازمان صدا و سیما کرد که سازمان اوج را یار و رفیق خودشان دیدند و این برای همه ثابت شده است که سازمان اوج رفیق صدا و سیما است و دیگر رقیب هم نیستیم. این حضور آقای میرباقری و آقای برازش در جمع نشان از دوستی ما دارد. این آثار محصول دل است، نه محصول پول. دوستان با دلشان پشت تیم پایتخت ایستادند تا گروه سازنده پایتخت از ساخت این مجموعه برآیند.

در ادامه این مراسم، مرتضی میرباقری معاون سیما ضمن اشاره به صحبت های محمدحسنی گفت:  آنچه که بنده به عنوان مسئول در رسانه می توانم در رابطه با این کار عرض کنم. انسان در دوره جدید و با مدرنیسمی مواجه است. این از عوارض تمدن و زندگی ماشینی است. به همین منظور جوامع بشری برای رفع آن طراحی های گوناگونی را انجام می دهند. یکی از مسائل ما به دلایل مختلف آسیبهای اجتماعی فراوان و بلاهای طبیعی است و منطقه ای که در آن زندگی می کنیم دچار بحران است. نه تنها ایران بلکه کشورهای اروپایی هم آرام نیست.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع امیدواری و نشاط اجتماعی یکی از مباحث مهم و ضروری در جامعه ایران است و می دانیم که باید از موانع عبور کنیم. تا امروز هم دستاوردهای مهمی را به دست آوردیم و باید از ظرفیت هایمان در کارهای خودمان استفاده کنیم. سریال پایتخت نقش ممتازی در ارتقا و غنی سازی امید در جامعه داشت و در جذب مخاطب به خوبی نقش ایفا کرده و ۹۲ درصد رضایت داشته و ۸۰ درصد بیننده داشته است. کارهایی از این قبیل نادر هستند.

میرباقری ضمن تشکر از همه سازندگان این سریال گفت: همه عزیزانی که در این کار نقش ایفا کردند را دوست داشتیم و با خوشی و غم هایشان زندگی کردیم. خشوبختانه سازمان اوج در کنار این مجموعه قرار گرفت و مشاوره های فنی و محتوایی نسبت به مدافعان حرم و داعش داد. سازندگان سریال این محتوا را سازمان اوج گرفتند و آن را به تصویر کشیدند. تیمی که این کار را انجام داد، اگر فرصت داشته باشد می تواند بهتر از همه درباره ساخت و انتقادها صحبت کند. در واقع با توجه به مقدوریات و امکاناتی که داشتند این مجموعه به بهترین شکل و درجه یک ساخته شده است.

سیروس مقدم کارگردان این مجموعه تلویزیونی نیز در ادامه مراسم گفت: پایتخت نه دیگر متعلق به اوج، نه صدا و سیما و نه من و محسن تنابنده است. بلکه متعلق به مردم است و این حرف یعنی که خود پایتخت تصمیم می گیرد که ساخته شود یا نه!  حرف هایی که در جایی نمی‌توان گفت را در این سریال می شود گفت‌ و این حرف مردم است.

وی افزود: پایتخت یک کار تیمی و جمعی است و تک تک گروه پایتخت در این مجموعه نقش دارند و برای این کار همه دوستان زحمت کشیدند.

من از آقای محمدحسنی و والی نژاد سپاس گزارم. در جایی عرض کردم «پایتخت ۵» ساخته نمی شد مگر با حمایت های مادی و معنوی اوج. حمایت مادی یعنی پول و امکاناتی که در اختیارمان قرار گرفت و حمایت های معنوی مثل مستندهای حمله داعش به سوریه، خاطرات شهدای مدافع حرم و جلسات خصوصی.

مقدم ادامه داد: سریال «پایتخت ۵» با کمترین ملاحظات و حساسیت ها به پخش رسید. حتی نسبت به سریالهای گذشته ما کمترین ممیزی را داشت و امیداوریم این تعامل سه گانه اوج و سیما و گروه پایتخت باعث ساخت بهتر سریال شود.

ریما رامین فر در ادامه به جای الهام غفوری تهیه کننده سریال،  پیرامون تهمت  تبلیغ گردشگری ترکیه در سریال پایتخت گفت: امیدوارم مناطق آزادی که در ایران داریم تا جایی پیشرفت کنند و دیده شوند که با نشان دادن خیابان های ترکیه به ما نگویند صنعت گردشگری ترکیه را تبلیغ می کنیم. ما امیدواریم این اتفاقات در کشور خودمان رقم بخورد.

محسن تنابنده بازیگر و بازیگردان مجموعه تلویزیونی پایتخت نیز اظهار داشت:  تمام گفتنی ها بیان شده و حرف زیادی باقی نمی ماند. باید مجددا از گروه سازنده تشکر کنم، به ویژه دوستان فیلمنامه نویسی. همه تصور می کنند که کار در سری های بعدی آسان می شود اما واقعا بعد از پنج سری سریال، کار سخت می شود و به غول پنجم می رسیم. من باید از خشایار الوند به خاطر تحمل تمام سخت گیری های من و اینکه بارها متن بازنویسی شد، تشکر کنم‌‌‌. باید بگویم که هیچ چیز در پایتخت به من یا فرد محدود نمی شود و گروه سختی های بسیاری کشیدند و نتیجه اش آن چیزی می شود که شما می بینید.

وی ادامه داد: در واقع ورود به اتمسفر جنگ و رسیدن به شیرینی های که در آن وجود دارد، کار جدیدی است‌. من هم مثل آقای میرباقری امیدوارم که به این نوع آثار مهربانانه تر نگاه کنیم و من قول می دهم اگر شرایط این چنینی وجود داشته باشد، موقعیت و سریال های بهتر ساخته خواهد شد.

همچنین همسر محمد بلباسی،  شهید مدافع حرم  در این مراسم گفت: مدافعان حرم ما تا حدی مظلوم هستند که هر روز درب خانه را می زنند و می گویند چرا شوهرت تو و چهار تا بچه را گذاشت و رفت؟ من پیش از این برنامه ای را در نظر گرفته بودم تا برای فرزندانم توضیح بدهم که چرا پدرتان رفت. اما در سکانس حمله داعشی ها به خانواده معمولی، بچه های من متوجه شدند که چرا پدرشان رفت‌‌ و برای خود من و امثال من که پیکر همسرشان برنگشته است، سکانسی که پسربچه عراقی پیکر پدرش را برمی گرداند، ویژه بود.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما، علیرضا برازش مدیر شبکه یک سیما، احسان محمدحسنی مدیر سازمان هنری رسانه ای اوج و حبیب والی نژاد مدیر گروه فیلم و سریال سازمان اوج، از عوامل و گروه سازنده سریال پایتخت قدردانی شد.