وی ادامه داد: از دوران کودکی تا میانسالی در جامعه مردم با این مشکل روبرو هستند، طبیعی است که الان مردم اهمیت بیشتری به موضوع کنترل وزن داده و در طی این سال‌ها مردم تلاش کرده‌اند تا وزن خود را کاهش دهند، به همین جهت هم با اصطلاح کالری آشنا هستند.

فرشچی اضافه کرد: صرف‌نظر از اینکه در تشخیص یا شناسایی کالری یک ماده غذایی دقیق عمل نمی‌کنیم، کم نیستند افرادی که کالری مواد غذایی را می‌دانند اما در کنترل چاقی و پیشگیری از بیماری‌های متابولیکی موفق نبوده‌اند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی و فوق تخصص چاقی و دیابت گفت: فقط کالری نیست که ما را در کنترل وزن‌مان کمک می‌کند بلکه رعایت رفتارهای غذایی و همچنین اتخاذ شیوه صحیح زندگی نیز در این موضوع موثر است.

وی تصریح کرد: فرض کنیم فردی بالغ براساس قد، وزن و فعالیت بدنی‌اش باید ۱۸۰۰ کالری دریافت کند، قبلا گفته می‌شد فردی که باید این مقدار کالری را دریافت کند کاری به منبع تامین آن نداشته باشید و فرد می‌توانست هر نوع ماده غذایی را مصرف کند اما الان رفتار و شیوه‌های غذا خوردن هم مورد توجه قرار گرفته است.

فرشچی ادامه داد: در رفتارهای غذایی تعداد وعده‌ها اهمیت دارد، کسانی که به صورت مستمر از صبح تا شب غذا می‌خورند یا کسانی که وعده‌های غذایی را برای کاهش وزن حذف می‌کنند، شرایط یکسانی دارند و در کاهش وزن موفق نیستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی و فوق تخصص چاقی و دیابت با بیان اینکه صبحانه و شام اول وقت اهمیت بسیاری دارد، تاکید کرد: کسانی که صبحانه نمی‌خورند یا ساعت ۹ به بعد می‌خورند آثار مثبت آن را نخواهند داشت. کسانی هم که شام را دیرهنگام می‌خورند یا زمان خوردن با خواب فاصله زیادی ندارد هم با همین مشکل مواجه هستند.

وی گفت: کسانی که وعده‌های غذایی نامنظمی‌ دارند حتی بدون توجه به میزان کالری که دریافت می‌کنند هم در برابر بروز چاقی و بیماری‌های متابولیکی ایمن نخواهند بود.

فرشچی با اشاره به سرعت غذا خوردن، ادامه داد: یکی از نکاتی که در افراد لاغر وجود دارد این است که خیلی شمرده غذا می‌خورند و همین هم باعث می‌شود تا لاغر بماند اما خیلی از افراد چاق سرعت غذا خوردن بالایی دارند. یعنی کسانی که در کمتر از ۱۰ دقیقه وعده غذایی خود را تمام می‌کنند، سیگنال سیری را دریافت نکرده و دچار سیری مکانیکی شده که این هم باعث عدم موفقیت در کنترل وزن می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی و فوق تخصص چاقی و دیابت گفت: ساعت ۶ تا ۸ صبح و زمان پیک ترشح انسولین خوردن صبحانه و ساعت ۱۹ خوردن شام می‌تواند بسیار در کاهش وزن موثر باشد.

وی معتاد بودن به خوردن مواد قندی را از دیگر رفتارهای موثر در بروز مشکلات متابولیکی دانست و افزود: خوردن بیشتر از اندازه خرما، عسل، شکلات و بیسکوئیت از عاداتی است که باید اصلاح شود.

فرشچی با بیان اینکه آدم‌های چاق سر سفره غذا بی‌برنامه هستند، تصریح کرد: این افراد سر میز غذا هرچیزی را که ببینند می‌خورند و سیری ندارند، ظهور بوفه‌های غذا در رستوران‌ها و در دسترس بودن و تنوع غذا نیز باعث می‌شود تا انتخاب‌های غذایی بیشتر شود.