وی با بیان اینکه در سال‌های اول تولد به ویژه یک تا دوسالگی می‌توان هوش کودکان را افزایش داد، عنوان کرد: حواس کودک همچون بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی در سال‌های اول زندگی می‌تواند توسط والدین و اطرافیان کودک تقویت شود.

این روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: برای کودکان خردسال به ویژه ۶ ماهه استفاده از تلوزیون ممنوع است و پس از آن نیز در صورتی که والدین تمایل دارند می‌توانند از آن برای آرام کردن کودکان خود استفاده کنند البته باید در زمان‌های کوتاه و بیشتر شامل صحنه‌های آرام و اسلوموشن باشد در غیر این صورت استفاده طولانی مدت از تلوزیون سبب اغتشاش در هوش کودک می‌شود.

دهقانی یادآور شد: حتی والدین باید کودکان خود را در معرض آلودگی‌های صوتی و موسیقی‌های تند شامل جز، پاپ و رپ قرار ندهند و بهتر است برای کودکان آهنگ‌هایی که شامل یک ملودی بوده و حتی سنتی هستند گذاشته شود.

وی در خصوص کتاب‌های مناسب کودکان یک تا ۲ ساله گفت: بهتر است برای این کودکان کتاب‌هایی با تصاویر ساده انتخاب شود که دارای  رنگ‌ بندی‌ها و شکل‌های شلوغ نباشد و در درون این تصاویر ۱ الی ۲ محرک وجود داشته باشد تا قدرت تمرکز و گیرایی کودک افزایش یابد.

این روانشناس کودک و نوجوان اضافه کرد: برای کودکان باید اسباب بازی‌هایی تهیه شود که شامل یک تا ۲ صدای متفاوت با رنگ‌های مختلف باشند و آنچه که بسیار حائز اهمیت  است تهیه اسباب‌بازی‌هایی از جنس‌های متفاوت همچون ژله‌ای، سفت، نرم، پشمی و … است تا حواس کودک تقویت شود.

دهقانی تاکید کرد: با بالا رفتن سن کودکان بهتر است اسباب‌بازی هایی که دارای خطاهای درونی هستند برای آنها تهیه شود؛ به طور مثال استفاده از حلقه‌های هوش برای کودکان ۲ ساله بسیار موثر است چراکه با اشتباه گذاشتن آنها متوجه می‌شوند که حلقه درست را استفاده نکرده و باید حلقه دیگری را جایگزین کنند.

وی در پایان گفت: برای کودکان بزرگتر یعنی ۵ تا ۶ ساله می‌توان از اسباب‌بازی‌هایی که دارای خطای درونی بیشتری بوده همچون پازل‌ها و مکعب‌هایی روبیک ساده که متناسب با سن آنها است جهت هوش افزایی استفاده کرد.